Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου 2011

«Στερεό εκτελεί ταυτόχρονα μεταφορική και στροφική κίνηση». Έχει αυτή η έκφραση νόημα;

Έχουν γίνει αρκετές τοποθετήσεις για το αν η μεταφορική και η στροφική κίνηση ενός στερεού, όταν αυτό κάνει σύνθετη κίνηση, είναι πραγματικές κινήσεις που γίνονται ταυτόχρονα ή είναι δύο φανταστικές συνιστώσες κινήσεις μιας και μοναδικής κίνησης που τις χρησιμοποιούμε απλά διότι έτσι διευκολύνεται η μελέτη της κίνησης του στερεού.
Έχει τεθεί παρόμοιο θέμα  παλαιότερα με τις «συνιστώσες κινήσεις» και συμφωνώ κι εγώ με τη θέση ότι είναι λάθος να θεωρούμε π.χ. ότι η βολή είναι «σύνθεση δύο ανεξάρτητων ταυτόχρονων κινήσεων».
Περί αυτού πρόκειται όμως στην περίπτωση της κίνησης του στερεού;
Το θέμα αυτό με προβλημάτισε κι εμένα παλαιότερα, αλλά και τώρα, με αφορμή τη σχετική συζήτηση που διεξάγεται στο δίκτυο (ΕΔΩ).
Θεωρώ τις παρατηρήσεις που μετέφερε ο Ξενοφώντας (ΕΔΩ) από τη συζήτησή του με τον επίτιμο καθηγητή του ΑΠΘ κ. Γ. Μπόζη ως πολύ εύστοχες και σημαντικότατες και πιστεύω ότι αποτελούν μια εξαιρετική αφετηρία για την κατανόηση της συμπεριφοράς του στερεού.
Σ’ αυτή την ανάρτηση προσπαθώ να γράψω μερικές σκέψεις μου πάνω στο θέμα, χωρίς βέβαια να θεωρώ τον εαυτό μου ειδικό στην κίνηση του στερεού.
Έχω την αίσθηση ότι οι ρίζες του προβλήματος είναι οι εξής:
Η μελέτη της κίνησης του στερεού θεμελιώνεται μέσα από μερικά βασικά θεωρήματα, στα οποία έχω αναφερθεί και παλαιότερα (ΕΔΩ).
Μεταξύ των πιο σημαντικών είναι το θεώρημα του Chasle, σύμφωνα με το οποίο:
«Η γενική κίνηση ενός στερεού μπορεί να θεωρηθεί ότι αποτελείται από μια μεταφορά και μια περιστροφή…» ….


Συνέχεια, ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.